woensdag 22 oktober 2014

Van een terugblik, voor- en nadelen......

In mijn eerste blog beschreef ik heel optimistisch over de voor- en nadelen die een Velomobiel, volgens mijn echtgenote en mij, zou hebben. Na een dikke vijfduizend kilometer in de benen, leek het mij aardig onze overwegingen nog eens onder de loep te nemen: waren ze steekhoudend of wish-full thinking?

Mijn geliefde opende ooit het gesprek met de constatering dat ik ze dacht dat ik goed kon zwemmen, maar dat ze zich nu afvroeg waarom ik dan die "zwembandjes" om mijn middel nodig had :-P En dat ik maar eens moest gaan fietsen met een Velomobiel of anders naar de sportschool moest gaan.

We zetten toen de voor- en nadelen van een velomobiel op een rijtje:
  • 't is gezond: klopt de sport-medische keuring had uitmuntende conditie als resultaat
  • 't scheelt ruim honderd euro brandstof per maand: een beetje optimistisch: het scheelt zo'n tachtig euro per maand
  • 't kleinste autootje kan weg: sinds mei hebben we nog maar één autootje, met pijn in de harten van mijn nageslacht, ging hun "lieve" cuore-tje weg.
  • 't scheelt verzekeringspremie, wegenbelasting en auto-onderhoud: en dat tikt aardig aan
  • 't is goed voor het milieu: de vijfduizend kilometer minder gereden met de auto, scheelt zo'n 250 liter benzine, en een behoorlijke hoeveelheid fijnstof die de Strada minder produceert dan een auto
  • 't mijn benen moeten het wel doen: en die doen het, ondanks de spierpijn in het begin
  • 't is niet elke dag mogelijk om te fietsen ivm afspraken elders: tot nu toe ben ik 4 keer met de auto gegaan ivm met zo'n bijeenkomst, een aantal keren verscheen ik, tot verbazing van mijn collega's, met de Strada
  • 't conditionele vermogen moet wel erg opgebouwd worden: dat is gelukt getuige punt één
  • 't is wel erg leuk: nog steeds en elke dag
Kortom: we kunnen concluderen dat het project Strada tot nu toe geslaagd is :-)

7 opmerkingen:

  1. Goed om te lezen dat het voor jou/jullie een succes is geworden.

    Mocht je nou ook nog een kilo of 5 aan spieren in je bovenlichaam willen ontwikkelen, dan raad ik je een Roeifiets aan.
    Enig nadeel: ik wilde nieuwe overhemden kopen, maar maat M past niet meer en maat L is te lang en te groot :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat het nu al geslaagd is! Voor mij is dat ook zo, ik had wel geen zwembandjes, maar wilde zelf graag meer fietsen onder alle weersomstandigheden, en dat lukt prima met een Strada!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met die zwembandjes viel het wel mee, ze waren in aanleg aanwezig, volgens mij dan :P Nu niet meer, samen met de andere vijf kg verdwenen ze. En weer-of-geen-weer- fietsen is ook mijn streven, ondanks de storm, nou ja harde wind heb ik gisteren en vandaag gefietst. Een roeifiets is niet mijn ding, ik roei liever op het water :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En, je vrouw ook tevreden met een man zonder zwembandjes? Doet zij ook aan sport?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jazeker, zij verzamelt fruit bij particulieren en maakt er jam en appelmoes van ten behoeve van de voedselbank. De cliënten daarvan hebben het meer dan nodig: een paar weken geleden kregen ze per gezin wel één appel, ook al is er in andere delen van het land een overschot aan fruit dat niet naar Rusland gaat en doorgedraaid wordt of ligt te verrotten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. tja geen Strada hier maar met soortgelijke resultaten...
    een paar broeken kunnen wegdoen daar mijn bovenbenen wat gespierder zijn geworden..

    BeantwoordenVerwijderen